Links – UTM og shortener

Digital Købmand

Links – UTM og shortener

januar 7, 2020 Uncategorized 0

Når jeg arbejder med marketing digitalt er det vigtigt for mig, at det er nemt og retvisende hvad de forskellige links giver af clicks. I den forbindelse kan man anvende forskellige systemer og måder, at gøre det på. Nogle sværger til link shorteners, men andre foretrækker UTM tracking eller noget helt tredje.

Link shorteners er noget man kan anvende når man ikke er interesseret i at vise hele hjemmesideadressen eller den skal være nem at huske på. F.eks. kan www.rasmusengel.dk pakkes ind til http://b.link/rasmus10. Tidligere har Google haft deres open-source produkt, men det er i dag nedlagt og lagt ind under Firebase produkterne. Denne guide viser nogle gode alternativer til både Googles og Bitly: https://zapier.com/blog/best-url-shorteners/

Personligt er jeg rigtig glad for UTM tracking, da det automatisk markerer mine clicks op i Google Analytics hvilket gør rapporteringen noget nemmere og retvisende. Helt simpelt forklaret påfører man sine links nogle attributter der så placere meta dataen de rigtige steder i din rapporteringsplatform. Da de fleste personer ikke kan huske syntaksen anbefaler jeg altid man enten bygger noget stabilt i excel eller anvender denne her hjemmeside til at danne sine links: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

I ovenstående eksempel vil linket f.eks. ende med at se således ud: www.rasmusengel.dk?utm_source=Engisky&utm_medium=affiliate&utm_campaign=blogs

og via ovenstående tool er det nemt at bygge linket om til noget kortere, men det kræver man har en bitly konto.

På siden beskrives UTM kravene på følgende måde:

Campaign Sourceutm_sourceRequired.Use utm_source to identify a search engine, newsletter name, or other source.Example: google
Campaign Mediumutm_mediumRequired.Use utm_medium to identify a medium such as email or cost-per- click.Example: cpc
Campaign Nameutm_campaignRequired.Used for keyword analysis. Use utm_campaign to identify a specific product promotion or strategic campaign.Example: utm_campaign=spring_sale
Campaign Termutm_termUsed for paid search. Use utm_term to note the keywords for this ad.Example: running+shoes
Campaign Contentutm_contentUsed for A/B testing and content-targeted ads. Use utm_content to differentiate ads or links that point to the same URL.Examples: logolink or textlink